17-12-22
Czersk. FOTO
„Dwójka” na pięciu  wycieczkach dofinansowanych
w ramach jesiennej edycji programu „Poznaj Polskę”


W trzeciej edycji programu „Poznaj Polskę”, realizowanego przez MEiN, Szkoła Podstawowa nr 2 w Czersku uzyskała 34 500 zł dotacji na realizację pięciu wycieczek krajoznawczo–edukacyjnych. W ramach tego przedsięwzięcia zorganizowano trzydniowy wyjazd do Warszawy oraz trzy jednodniowe wycieczki do Trójmiasta i jedną do Torunia.

W drugim tygodniu listopada uczniowie trzech klas ósmych – 8a, 8d i 8e wzięli udział w wycieczce edukacyjnej do Warszawy. Zwiedzanie stolicy rozpoczęli od wizyty na Starym Mieście i Zamku Królewskim. Spacerując Krakowskim Przedmieściem zobaczyli Pałac Prezydencki, który od 1994 roku jest oficjalną siedzibą Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Następnie udali się do Grobu Nieznanego Żołnierza, gdzie poznali jego historię, a także  z zainteresowaniem podglądali żołnierzy pełniących w tym czasie wartę honorową przed Grobem. Kolejnym ważnym punktem wyjazdu była wizyta w Muzeum Powstania Warszawskiego. Odwiedzili również Wojskowe Powązki – cmentarz, na którym pochowani są wybitni Polacy, bohaterowie narodowi - m.in. bohaterowie książki Aleksandra Kamińskiego „Kamienie na szaniec” oraz ofiary katastrofy lotniczej w Smoleńsku. Uczniowie mieli również okazję podziwiać imponujący Pałac na Wyspie w Łazienkach Królewskich oraz ogrody i Pałac w Wilanowie ze świetlnymi konstelacjami. Niezwykle ciekawym miejscem dla uczestników wycieczki był PGE Narodowy oraz Centrum Nauki Kopernik, które okazało się świetnym sposobem na aktywne spędzenie czasu. Niewątpliwie atrakcją był wjazd na trzydzieste piętro Pałacu Kultury i Nauki, skąd mogli podziwiać oświetloną Warszawę oraz przejazd jedynym w Polsce metrem.

Dla pozostałych dwóch klas ósmych: 8b i 8c, w połowie listopada, zorganizowano  wycieczkę do Torunia, gdyż klasy te Warszawę zwiedziły w ubiegłym roku. Pierwszym punktem programu była wizyta w Centrum Nowoczesności Młyny Wiedzy. Uczniowie uczestniczyli w warsztatach edukacyjnych  z fizyki oraz samodzielnie eksperymentowali, buszując po wystawach tematycznych: „Rzeka”, „przeBudowa”, „przeŻycie”, „Barwy”, „O obrotach”, „Ścieżki dorastania” oraz „Wmiksuj się”. Ekspozycja w tym miejscu okazała się dla nich bardzo interesująca, a wykonywane doświadczenia sprawiały wiele radości. Po smacznym obiedzie klasy ósme zwiedziły Muzeum Toruńskiego Piernika, gdzie wzięły udział w warsztatach wyrobu pierników. Nie mogło zabraknąć również spaceru po toruńskiej Starówce i oczywiście wizyty w MC Donaldzie.

Dla młodszych uczniów przygotowano trzy wycieczki do Trójmiasta. Wzięli w nich udział uczniowie wszystkich klas II i III oraz klasy Vb i VIa.    Nasi najmłodsi zwiedzili Starówkę Gdańską z przewodnikiem. Poznali historię Bramy Stągiewnej, zobaczyli Bramę Zieloną i liczne zabytki nad Motławą. Dowiedzieli się, jak działał znany wszystkim z widokówek Żuraw, przeszli przez Bramę Mariacką, by zobaczyć przepiękną Ulicę Mariacką.  Następnie zwiedzili Bazylikę Mariacką. Tu także poznali wiele ciekawostek. Na koniec zobaczyli zabytki usytuowane przy Długim Targu – piękne kamienice, Fontannę Neptuna i Ratusz Głównego Miasta. Kolejnym punktem programu była wizyta w Europejskim Centrum Solidarności. Tam dzieci zobaczyły bardzo ważny dla Gdańska i Polski Pomnik Poległych Stoczniowców, który upamiętnia ofiary wydarzeń Grudnia 1970 r. Po wizycie w ECS wycieczkowicze udali się do Gdyni, by zwiedzić Centrum Nauki Experyment. Czekały tam na nich warsztaty edukacyjne oraz samodzielne eksperymentowanie i poznawanie podstawowych właściwości fizyko-chemicznych. Na przykładzie prostych doświadczeń dzieci uczyły się samodzielnie obserwować zachodzące w przyrodzie zjawiska. W Centrum Nauki Experyment uczniowie także samodzielnie zwiedzali interaktywne wystawy, gdzie mogli eksperymentować w zakresie wielu różnych dziedzin – poznawali ciekawostki dotyczące ciała człowieka, zwierząt i roślin. Ćwiczyli udzielanie pierwszej pomocy, eksperymentowali z magnesami i wodą. Mogli doświadczyć trzęsienia ziemi, rozpoznawać tropy zwierząt, zobaczyć iluzje optyczne, zobaczyć, jak wygląda własny szkielet, spróbować poruszania się na wózku inwalidzkim, sprawdzić, jak głośno są w stanie krzyczeć, pobawić się w archeologów i zrobić wiele innych ciekawych rzeczy.

Mamy nadzieję, że uda nam się ponownie pozyskać środki w kolejnej edycji programu i pozostałe klasy będą również mogły skorzystać z dofinansowania, bowiem uczenie się oparte na praktycznym odkrywaniu śladów historii, czy też eksperymentowaniu w centrach nauki stwarza uczniom warunki do zdobywania nowych umiejętności w niepowtarzalnym środowisku edukacyjnym.

Przypomnijmy, program „Poznaj Polskę” to przedsięwzięcie mające na celu uatrakcyjnienie procesu edukacyjnego dzieci i młodzieży, poprzez umożliwienie im poznawania Polski, jej środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii oraz osiągnięć polskiej nauki. Przyznawane przez Ministra w formie dotacji celowej środki finansowe, muszą być przeznaczone na dofinansowanie wycieczek szkolnych związanych z priorytetowymi obszarami edukacyjnymi, wskazanymi przez Ministra. W ramach „Poznaj Polskę” dofinansowaniu w 80% podlegają wycieczki jednodniowe - do kwoty 5 tys. zł, natomiast trzydniowe – do kwoty 15 tys. zł.

Mat. SP2 Czersk





Materiały umieszczone w portalu Wizjalokalna.pl chronione są prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z materiałów w całości lub fragmentach, dalsze ich rozpowszechnianie bez zgody pisemnej redakcji portalu Wizjalokalna.pl, jest zabronione.