10-01-24
POMORSKIE. KOMUNIKAT
Podsumowanie 2023 r. na drogach
krajowych w woj. pomorskim


Rozpoczęcie prac budowlanych na całym pomorskim odcinku drogi ekspresowej S6 - oto najważniejsze wydarzenie tego roku. Cały czas kontynuujemy roboty przy budowie Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej oraz rozbudowujemy drogę krajową nr 22.

Cała pomorska S6 już w budowie

Po wydaniu przez Wojewodę Pomorskiego decyzji ZRID na realizację ostatniego odcinka drogi ekspresowej S6 od końca obwodnicy Słupska do Bobrownik, cała trasa S6 w woj. pomorskim jest już w budowie. To ponad 70 km nowej drogi, która docelowo połączy Szczecin z Trójmiastem.

DK6 w obecnym kształcie jest ważnym elementem w sieci dróg międzynarodowych m.in. jako część trasy europejskiej E28. W Polsce to 480 km drogi od granicy w Kołbaskowie do Gdańska. Budowany odcinek S6 pozwoli również na drogowe skomunikowanie portu w Świnoujściu z portami w Gdańsku i Gdyni. Łączny koszt budowy S6 na odcinku Słupsk - Bożepole Wielkie to ponad 2,5 mld zł.

Priorytetem Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej

W ramach budowy S6 powstaje bardzo ważna z perspektywy mieszkańców Trójmiasta Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja została podzielona na dwa zadania: Chwaszczyno - Żukowo (OMT 1) i Żukowo - Gdańsk Południe (OMT 2). Nową dwujezdniową drogą ekspresową o długości ok. 32 km, a także ponad 6-kilometrową obwodnicą Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 pojedziemy w 2025 r.

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy Obwodnicę Południową Gdańska i Trasę Kaszubską tworząc zewnętrzną obwodnicę w stosunku do istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta. Odcinek od Chwaszczyna do Żukowa realizuje Budimex, a Żukowo - Gdańsk Południe Konsorcjum Mirbud/Kobylarnia. Koszt robót na OMT 1 wynosi 716 mln zł, z kolei na OMT 2 – 777 mln zł.
Program budowy 100 obwodnic

Po oddaniu do ruchu obwodnicy Brzezia w ciągu DK25, cały czas kontynuujemy prace projektowe przy kolejnych pomorskich obwodnicach: Człuchowa na DK22/DK25, Słupska i Kobylnicy na DK21, Starogardu Gdańskiego na DK22 i Sztumu w ciągu DK55.

Droga do elektrowni jądrowej i budowa Drogi Czerwonej w Gdyni

Cały czas kontynuujemy prace projektowe przy nowych drogach krajowych. Pierwszą z nich jest droga prowadząca z węzła Łęczyce na przyszłej S6 w kierunku planowanej pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej Lubiatowo-Kopalino w gminie Choczewo. Inwestycja jest realizowana we współpracy ze spółką Polskie Elektrownie Jądrowe.

Drugą jest tzw. Droga Czerwona w Gdyni, która ma być przedłużeniem Obwodnicy Trójmiasta w kierunku północnym, a następnie na wschód do gdyńskiego portu. Nowe trasa umożliwi sprawne połączenie rozwijającego się portu z krajową siecią dróg szybkiego ruchu. Ta trasa jest projektowana we współpracy ze spółką Centralny Port Komunikacyjny. Jesteśmy już po spotkaniach informacyjnych, gdzie projektanci przedstawili warianty przebiegu drogi oraz wysłuchaliśmy głosu lokalnej społeczności, która mogła przedstawić swoje opinie w kwestii proponowanych rozwiązań.

Rozbudowy dróg krajowych

W minionym roku kontynuowaliśmy rozbudowę DK21 między Słupskiem a Ustką o długości ok. 13 km, która z powodu intensywnych opadów śniegu i mrozów została przesunięta na 2024 r.

Do użytku zostały oddane z kolei dwa odcinki rozbudowywanej DK22. Kierowcy mogą już korzystać drogi o dł. ok. 3 km od granicy woj. wielkopolskiego/pomorskiego do Buszkowa oraz z 2,5 km odcinka od Starogardu Gdańskiego do Swarożyna.

Wciąż kontynuowane są roboty budowlane na części DK22:

    Chojnice - Czersk, ok. 22,5 km;
    Knybawa - Gnojewo, ok. 5,6 km;
    Królewo - gr. województwa, ok. 10 km.

Jeszcze pod koniec roku podpisaliśmy umowę na rozbudowę DK22 na odcinku Zblewo - Sucumin (ok. 6 km). Na początku roku planujemy podpisać umowę na prace przy DK25 od Człuchowa do gr. województwa (ok. 10 km). Obie inwestycje ruszą na wiosnę 2024 r. Trwa również rozbudowa DK55 w Brachlewie w okolicy wiaduktu z linią kolejową Malbork - Kwidzyn.

Prace z zakresu BRD

Oprócz dużych zadań inwestycyjnych na drogach krajowych prowadzimy szereg mniejszych mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, które są zlokalizowane na sieci dróg krajowych na terenie całego woj. pomorskiego. W ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024 (PBID) w woj. pomorskim zrealizowano wiele inwestycji z tego obszaru, kolejna część jest zarówno w trakcie budowy, jak i w przygotowaniu.

Zakończono m.in. 21 inwestycji związanych z PBID. W ramach poprawy BRD na przejściach dla pieszych na DK6 i węzłach S6 oraz DK7 i węzłach S6 powstało łącznie 38 dedykowanych oświetleń przejść dla pieszych doświetlających sylwetkę, zgodnie z najnowszymi wytycznymi Ministerstwa Infrastruktury. W całym woj. pomorskim wykonano 68 takich zadań.

Ponadto zbudowano 12 zatok autobusowych - po dwa w Głodowie na DK20, w Kwidzynie na DK55, w Rudnie na DK91 oraz w Kobylnicy, Moczydle i Dretyniu przy DK21. Do dyspozycji pieszych są ponad 2 km nowych chodników - najwięcej na DK20. Dzięki inwestycji PBID powstało również blisko 2 km ścieżek pieszo-rowerowych - na DK91 w Pszczółkach i Tczewie, w Ustce przy DK21 oraz w Przęsinie na DK20.

Dla poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym powstała sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu w Godętowie przy DK6 oraz sygnalizacje świetlne na przejściu dla pieszych w miejscowościach Chrząstowo, Człuchów i Rychnowy, położonych przy drodze krajowej nr 22. Pojawiły się także nowe sygnalizacje na przejściach dla pieszych przy DK7 w Lnisku i Leźnie oraz na DK20 w Babim Dole i Żukowie.

Łącznie w woj. pomorskim powstało ponad 500 przejść dla pieszych.

GDDKiA Gdańsk





Materiały umieszczone w portalu Wizjalokalna.pl chronione są prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z materiałów w całości lub fragmentach, dalsze ich rozpowszechnianie bez zgody pisemnej redakcji portalu Wizjalokalna.pl, jest zabronione.