8-05-25
Pow. chojnicki. ZDJĘCIA, ZRZUTKA
Lokomotywa SU45 może powrócić na tory również dzięki Tobie! ChSMK zaprasza do przyłączenia się do zbiórki
Cel projektu: lokomotywa ma powrócić do pełnej sprawności i prowadzić pociągi retro, podobne do tych zorganizowanych podczas ostatniej Kolejowej Majówki. SU45-228 ma przypomnieć o czasach, gdy „Fiaty” były podstawą obsługi linii z Chojnic do Tczewa, Kościerzyny i Bydgoszczy, często ciągnąc wagony piętrowe.
Lokomotywa SU45-228 została zakupiona pod koniec grudnia 2023 roku przez Chojnickie Stowarzyszenie Miłośników Kolei przy wsparciu inwestorów prywatnych. Pojazd ten, odstawiony z eksploatacji 14 lutego 2014 roku, został odkupiony od PKP Cargo.
Jeszcze przed zakupem, specjalna delegacja ze stowarzyszenia udała się do Nowego Sącza, aby przeprowadzić wizję lokalną i dokonać oceny ogólnego stanu technicznego lokomotywy. Po pozytywnej weryfikacji pojazd przetransportowano do Chojnic, gdzie rozpoczęto proces kompleksowej renowacji.
Prace rozpoczęły się 1 maja 2024 roku. Dotychczas udało się wykonać:
- Piaskowanie całej konstrukcji lokomotywy,
- Zabezpieczenie antykorozyjne przed dalszym rozwojem ognisk korozji,
- Usunięcie ubytków poszycia,
- Kompleksową naprawę blacharsko-lakierniczą,
- Malowanie w historyczne barwy,
- Regenerację podzespołów elektronicznych i mechanicznych,
- Kompleksowe odświeżenie kabin maszynisty.

Etap kolejny – naprawa silnika spalinowego 2112SSF:
Najtrudniejszym i najdroższym etapem jest remont silnika wysokoprężnego 2112SSF – jednostki napędowej produkowanej na licencji włoskiej firmy GMT (model A210). To 12-cylindrowy silnik o pojemności niemal 100 litrów i mocy 1750 KM, którego spalanie sięga ok. 250 l/100 km przy odpowiednim wyregulowaniu. Dzięki wsparciu Fundacji Grupy PKP udało się pozyskać drugi silnik jako dawcę części, co daje szansę na skuteczną odbudowę jednostki głównej.
Obecny stan serii SU45 w Polsce:
Na dzień dzisiejszy w Polsce czynne są jedynie 2 lokomotywy tej serii:
SU45-079 – obsługuje pociągi retro na terenie Wrocławia. Co ciekawe, to również dawna lokomotywa z Chojnic, którą prywatny podmiot odkupił i wyremontował.
SU45-143 – również utrzymana w stanie sprawnym.

Nasza ambicja to dołączenie do tego grona i uruchomienie SU45-228 jako sprawnej lokomotywy prowadzącej okazjonalne pociągi retro – dostępne dla rodzin z dziećmi, pasjonatów kolei, a także zwykłych pasażerów, którzy chcą przeżyć podróż w klimacie dawnej kolei.
Kiedy powrót na tory?
Dokładna data nie jest znana – wszystko zależy od dalszego finansowania i dostępności części. Dążymy do tego, by lokomotywa wróciła jak najszybciej, ale stawiamy na solidność i jakość wykonania.
Wizja przyszłości:
Docelowo SU45-228 ma przemierzać linie regionalne, m.in. Czersk, Szlachta, a także inne odcinki Pomorza i nie tylko – przywracając do życia unikalne dziedzictwo polskiej kolei.
Postępy prac można śledzić na stronie fb:
Bądź:
Prowadzimy również zrzutkę - głównie zbieramy finanse na naprawę silnika to głównie na to w tym momencie najbardziej potrzebne są finanse oczywiście poza silnikiem będziemy prowadzić również pracę związane z pneumatyka pojazdu układem biegowym, chłodzenia oraz hamulcowym.
Kamil Cesarz
Członek zarządu Chojnickiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei

ZOBACZCIE, JAK WYGLĄDAŁA KOLEJOWA MAJÓWKA 2025 (ZDJĘCIA oraz WIDEO):
Materiały umieszczone w portalu Wizjalokalna.pl chronione są prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z materiałów w całości lub fragmentach, dalsze ich rozpowszechnianie bez zgody pisemnej redakcji portalu Wizjalokalna.pl, jest zabronione.